معرفی جامع بند ارتودنسی، کارایی و مهم‌ترین ویژگی‌های آن

بند ارتودنسی

معرفی جامع بند ارتودنسی، کارایی و مهم‌ترین ویژگی‌های آن

بند ارتودنسی ازجمله ابزارهایی است که به‌منظور درمان برخی مشکلات که برای دندان‌های عقب ایجاد می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی این وسیله می‌تواند موجب تسریع فرایند درمان شده و نتیجه غایی را بهبود بخشد. این آیتم اغلب از استیل ضدزنگ ساخته می‌شود که تأثیر بسزایی بر روی دوام و ماندگاری آن دارد.

به بیان کلی یک متخصص دندان معمولاً با مشاهده شکاف قابل‌توجه در بین دندان‌های بیمار ممکن است از بند ارتودنسی استفاده کند. در حقیقت با این کار امکان اصلاح اختلالاتی مانند بایت فراهم می‌شود که یکی از رایج‌ترین درمان‌ها در کشور ما می‌باشد.

نحوه مراقبت از بند ارتودنسی و مهم خصوصیات آن

به مانند سایر ابزارهایی که در پروسه ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بند ارتودنسی نیز نیاز به مراقبت‌ جهت عملکرد مناسب دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین اقدامات برای رسیدن به این مهم لیست شده‌اند:

  • باید از مصرف مواد غذایی سفت مانند آب‌نبات، ذرت بوداده، انجیر خشک و مواردی از این قبیل اجتناب کرد.
  • توصیه می‌شود افرادی که عادت به دندان‌قروچه دارند با مشورت ارتودنتیست نسبت به استفاده از نایت گارد اقدام کنند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در طول فرایند ارتودنسی انجام بگیرد. در صورتی که کارهایی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت روتین انجام نگیرد، می‌تواند منجر به باقی ماندن مواد غذایی بر روی بند ارتودنسی شود که این خود موجب عفونت خواهد شد.
  • استفاده از دهان شویه از بهترین اقداماتی است که می‌توان برای حفظ سلامت بند فلزی انجام داد

در مورد یک بند فلزی مناسب فاکتورهای تعیین‌کننده متعددی وجود دارد، اما مهم‌ترین پارامتر خاصیت ارتجاعی آن است. این مورد باعث می‌شود که قرارگیری آن در دهان بیمار با کمترین چالش ممکن انجام شود. مورد دیگری که باید حتماً موردبررسی قرار گیرد، مقاومت و کیفیت مواد اولیه آن است. درواقع متریال که سازنده برای تولید بند فلزی استفاده کرده‌ است تأثیر مستقیمی بر ماندگاری و مرغوبیت آن دارد.

درنهایت باید به قیمت بند ارتودنسی نیز توجه ویژه‌ای داشت. معمولاً خدماتی که در دندانپزشکی‌ها ارائه می‌شوند با هزینه‌های نسبتاً قابل‌توجهی همراه هستند. از این رو استفاده از بند فلزی مقرون‌به‌صرفه می‌تواند پرداخت را برای بیمار به میزان زیادی راحت‌تر کند.

دلایل استفاده از بند فلزی

همان طور که احتمالاً می‌دانید، فرایند ارتودنسی ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد. از این رو استفاده از ابزاری مانند بند ارتودنسی یکی از راهکارهایی است که هدف نهایی که ایجاد دندان‌هایی مرتب و زیبا می‌باشد حاصل شود. از طرفی برای برخی از دندان‌ها بخصوص آنهایی که در انتهای دهان قرار دارند استفاده از براکت سخت خواهد بود. در چنین شرایطی استفاده از بند و باکال تیوب ارتودنسی بهترین جایگزین خواهد بود.

بند ارتودنسی

لازم به ذکر است که باکال تیوب در حقیقت یک قطعه کوچک است که به لحاظ ظاهری شبیه به لوله می‌باشد. ابن ابزار کاربردی برای حفظ یکپارچگی تجهیزات ارتودنسی که بر روی دندان‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند بکار گرفته می‌شود. باکال برای درمان دندان‌های نامرتب کارایی دارند که با فراهم کردن شرایط لازم برای اعمال مؤثرترین فشارها در ایجاد نتیجه نهایی مطلوب نقش بسزایی دارد.

عدم استفاده از بند ارتودنسی در دندان های جلو

در صورتی که خودتان یا یکی از نزدیکانتان اقدام به انجام ارتودنسی کرده باشید، احتمالاً مشاهده کرده‌اید که متخصص از بند ارتودنسی برای دندان‌های جلو استفاده نمی‌کند. دلیل اصلی این موضوع به فشاری که دندان‌های عقبی تحمل می‌کنند باز می‌گردد. در حقیقت با توجه به فشاری که دندان‌های عقبی برای آسیا کردن غذا متحمل می‌شوند، احتمال شکستن ادوات ارتودنسی در این ناحیه بیشتر است؛ بنابراین استفاده از بند فلزی برای این دسته از دندان‌ها منطقی‌تر می‌باشد.

مراحل نصب بند ارتودنسی

نصب بند ارتودنسی کار کاملاً پیچیده‌ای است که نیاز به تجربه و دانش بسزایی دارد. هدف از نگارش این بخش تنها افزایش آگاهی مخاطبان عزیز است و اکیداً توصیه می‌شود که این مطلب به عنوان یک آموزش تلقی نشود.

بند ارتودنسی

به طور کلی اجرای بند فلزی می‌تواند طی چهار مرحله زیر انجام شود:

  1. قبل از هر اقدامی متخصص با معاینه اولیه تشخیص می‌دهد که کدام یک از دندان‌های بیمار نیاز به بند ارتودنسی دارند. بعد از این استفاده از جداکننده به‌منظور افزایش فاصله بین دندان‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که معمولاً جداکننده یک روز قبل از نصب بکار گرفته می‌شود.
  2. بعد از خارج کردن جداکننده، دندان‌پزشک باید اندازه بند موردنیاز بیمار را مورد ارزیابی قرار دهد.
  3. در ادامه از ماده‌ای به نام سمان برای پوشاندن سطح داخلی دندان استفاده می‌شود که بند ارتودنسی بر روی آن قرار می‌گیرد. اینکه با هدف جلوگیری از آسیب به بافت دندان انجام می‌شود.
  4. درنهایت، ارتودنتیست، بند و قالب ارتودنسی را بر روی دندان بیمار محکم می‌کند. در برخی موارد از موم ارتودنسی به‌منظور ثابت کردن بند استفاده می‌شود که این کار نیاز به مهارت و تجربه بسیار زیادی دارد چرا که خطر جابجایی بند در حین قالب‌گیری وجود دارد.

شل بودن بند ارتودنسی

در برخی اوقات ممکن است که بند ارتودنسی به هر دلیلی شل شود. در این هنگام قبل از هر اقدامی و در اسرع وقت باید به پزشک معالج خود مراجعه نمایید. در نظر داشته باشید که اگر براکت ارتودنسی شل شود اتصال آن به سیم همچنان برقرار خواهد بود، اما این مورد برای بند صادق نیست و ممکن است وارد بافت شود.

در موقعیتی که امکان مراجعه به دندانپزشکی را ندارید، سعی کنید با دقت و وسواس فراوان به کمک انگشت یا موچین، بند را به آرامی به سمت بالا حرکت دهید. توجه نمایید که این کار نباید فشار بسیار زیادی را به دندان شما وارد کند. در صورتی که قادر بودید که بند را از روی دندان خود جدا کنید، آن را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.

بیشتر خطر را افراد در هنگام خواب ممکن است تجربه کنند، چرا که ممکن است بند ارتودنسی جدا شود و فرد آن در حین خواب قورت دهد. به طور کلی باید بیان شود، شل شدن بند فلزی مشکلی است که حتماً باید برای رفع آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ارتودنتیست مراجعه نمایید.

پاسخ به یک سؤال مهم

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای مراجعه به دندانپزشکی دردناک بودن تمامی درمان‌هایی است که در این مراکز ارائه می‌شود. در مورد نصب بند ارتودنسی باید بیان شود که این پروسه با درد خاصی همراه نیست. همان طور که د بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، استفاده از جداکننده موجب می‌شود که فضای کافی برای بندهای ارتودنسی فراهم شود.

البته با توجه به حساس بودن بافت لثه، افراد ممکن است فشار بسیار خفیف و یا احساس سوزش جزئی را تجربه کنند. این موارد تا چند ساعت بعد از به‌کارگیری بریس طبیعی است که باگذشت زمان نه چندان طولانی به طور کامل رفع‌ورجوع می‌شوند.

تهیه بند ارتودنسی مناسب

خرید بند ارتودنسی یکی از چالش‌برانگیزترین اقداماتی است که متخصصان باید انجام شود. با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که کشور ما با آن رو به رو است، این پروسه با موانع بیشتری نیز همراه خواهد بود. با این وجود شرکت توسعه صنعت هلال به عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو در ارائه تجهیزات پزشکی شرایطی را فراهم کرده است که تهیه ادوات ارتودنسی به راحتی امکان‌پذیر باشد.

لازم به ذکر است که مجموعه فوق‌الذکر در تمامی طول دوران فعالیت خود به عنوان تولیدکننده بند ارتودنسی توانسته سهم قابل‌توجهی از بازار این تجهیز را به خود اختصاص دهد. تولید محصولی کاملاً ایرانی که با همت و تلاش متخصصان داخلی حاصل شده، شرایطی را ایجاد کرده تا هزینه ارتودنسی نیز تا حدودی کاهش یابد.

اشتراک :

تولیدکننده تجهیزات ارتودنسی

توسعه صنعت هلال

شرکت دانش بنیان توسعه صنعت هلال با تکیه بر اراده قوی توانسته است بسیار از دستگاههای ارتودنسی شامل انواع براکتها ، باکال تیوب و بند ، الاستیک ها و موارد دیگر را در داخل ایران تولید نماید. رسیدن به توان حاصل تلاش مدیریت خلاق و کارشناسان پرتلاش مجموعه می باشد.

جدول محتوا

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.