هر آنچه باید در مورد باکال تیوب ارتودنسی و انواع سیستم‌های آن بدانید

باکال تیوب ارتودنسی

هر آنچه باید در مورد باکال تیوب ارتودنسی و انواع سیستم‌های آن بدانید

باکال تیوب ارتودنسی قطعه‌ای است عمدتاً فلزی که وظیفه آن حفظ سیم و براکت متصل شده بر روی دندان می‌باشد. باکال که تقریباً شبیه یک لوله است بر روی سطح خارجی دندان‌های آسیا نصب می‌شود و شرایط را برای محکم کردن سیم‌های ارتودنسی مهیا می‌کند. البته این آیتم علاوه بر فلز امکان دارد از سرامیک و یا پلاستیک نیز تولید شود.

ناهنجاریهای قابل درمان توسط باکال تیوب

در نظر داشته باشید که بند و باکال تیوب ارتودنسی اغلب برای درمان اختلالاتی مانند مال اکلوژن مورداستفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت اکلوژن بیان‌کننده موقعیت مناسب فک و دندان‌ها نسبت به هم است. یعنی اگر فک‌ها در جایگاه درست خود قرار گرفته و همپوشانی لازم را دارا باشند و علاوه بر این هم‌ترازی خوبی برای دندان‌ها دیده شود گفته می‌شود اکلوژن طبیعی وجود دارد. حال هر حالتی که این نظم و هماهنگی را برهم بزند مال اکلوژن نامیده می‌شود.

علاوه بر این ناهنجاری شایع دیگری به نام اوربایت و آندربایت نیز وجود دارد که شناخت اینها می‌تواند کمک‌کننده باشد. در صورتی که فک بالا بیش از حد جلوتر از فک پایین باشد، بیمار دچار اوربایت شده است و اگر این قضیه برعکس باشد (جلوتر بودن بیش از حد فک پایین نسبت به فک بالا) آندر بایت مشکلی است بیمار با آن مواجهه است.

در چنین وضعیتی استفاده از باکال تیوب ارتودنسی موجب اعمال کنترل بیشتر بر روی دندان‌ها می‌شود. به این ترتیب نیروهای وارده به طرز مؤثرتری در طی فرآیند درمان اعمال می‌شوند که این خود نتیجه مثبتی بر روی نتیجه نهایی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در صورت انجام ارتودنسی به وسیله باکال تیوب، متخصص ابتدا این آیتم‌ها را با کمک چسب مخصوص به دندان‌های موردنظر متصل می‌کند. در ادامه با استفاده از سیم‌های مخصوص باکال‌های کار شده به یکدیگر متصل می‌شوند که هدف از این کار حرکت دادن دندان‌ها به موقعیت‌های مناسب برای ایجاد نظم و ترتیب است. البته ناگفته نماند در این پروسه امکان دارد از ابزارهای دیگر مانند باند و الاستیک نیز استفاده شود که می‌تواند به بهبود نتیجه نهایی کمک کند.

مزیتهای استفاده از باکال تیوب ارتودنسی

ازجمله مهم‌ترین مزایای باکال تیوب ارتودنسی کنترل قابل‌توجهی است که می‌تواند بر روی حرکت دندان‌ها داشت. درواقع باکال کمک می‌کند تا امکان تنظیم و جابجایی سیم‌ها بهتر فراهم باشد که این خود تأثیر مثبتی بر روی حرکت مؤثر دندان‌ها به موقعیت‌های مدنظر دارد.

از طرفی استفاده از باکال می‌تواند زمان درمان ارتودنسی را به میزان زیادی کاهش دهد. به‌کارگیری این تیوب‌ها موجب تسریع حرکت‌ دندان‌ها می‌شوند که خود باعث کوتاه شدن زمان کلی درمان به نسبت سایر بریس‌ها می‌شود.

همچنین استفاده از باکال می‌تواند راحتی بیشتر را فراهم کند. از آنجایی که براکت‌ها بر روی دندان‌های آسیا نصب می‌شوند، گفتار فرد به میران بسیار کمتری تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این در حالی است که افراد ناراحتی کمتری در لب‌ها و گونه‌ها خود احساس می‌کنند.

مراقبت های بعد از نصب باکال تیوب ارتودنسی

به مانند همه بریس‌های باکال تیوب ارتودنسی نیز به مراقبت‌های خاص خود دارد. افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند باید به طور منظم مسواک بزنند و با دقت از نخ دندان استفاده کنند. علاوه بر این معمولاً یکسری دستورالعمل‌ها توسط پزشک معالج به منظور حفظ و نگهداری باکال ارائه می‌شود که رعایت آنها از اهم واجبات است.

بررسی تفاوت باکال تیوب ارتودنسی هوک دار و بدون هوک

قبل از هر چیز باید بیان شود که هوک ابزاری است که برای اتصال سیم‌ها در باکال تیوب ارتودنسی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب تیوب‌های هوک دار، دارای یک هوک کوچک هستند که سیم‌های ارتودنسی به آن متصل می‌شوند. هوک در چنین شرایطی می‌توان به منظور کشیدن دندان‌ها به جایگاه مناسب مورداستفاده قرار گیرد. این در حالی است که این ابزار ممکن است برای اتصال به برخی لوازم جانبی مورد قرار گیرد. برای مثال ممکن است که هوک برای اجرای الاستیک‌های کششی یا پشتیبانی بکار گرفته شوند.

در نظر داشته باشید، اگر بیمار نیاز به حرکت دندان‌ها یا تنظیم سیم‌های ارتودنسی داشته باشد استفاده از هوک بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از طرفی در مدل‌های بدون هوک شرایط به گونه‌ای است که باکال تنها برای اتصال سیم‌ها بکار گرفته می‌شود. این نوع تیوب نیز مزایای خاص خود را دارد، برای مثال عدم استفاده از هوک می‌تواند راحتی بیشتری را برای بیمار به ارمغان بیاورد. در حقیقت هوک می‌تواند با برخورد به لثه و بافت نرم دهان موجب آزار بیمار بخصوص در روزهای ابتدایی شود.

انواع باکال تیوب ارتودنسی

در یک دسته‌بندی کلی باکال تیوب ارتودنسی به دو نوع Convertible و Non-Convertible تقسیم‌بندی می‌شوند. باکال نوع دوم درواقع به گونه‌ای طراحی شده است، که بعد از نصب دیگر امکان جابجایی یا حذف آن وجود نخواهد داشت. با این توضیح مشخص است که این نوع تیوب برای استفاده در درازمدت تولید شده‌اند و قابلیت تعویض ندارند.

جالب است بدانید باکال تیوب Non-Convertible دارای مزایای قابل‌توجهی است. برای مثال استفاده از این تیوب موجب می‌شود که هیچ‌گونه جابجایی ناخواسته‌ای صورت نگیرد که این موضوع برای دستیابی به هدف نهایی درمان ارتودنسی بسیار حیاتی می‌باشد.از طرفی اگرچه قیمت باکال تیوب ارتودنسی غیر متحرک کمی بیشتر است، اما کل هزینه درمان ارتودنسی را کاهش می‌دهد چراکه نیاز به تعویض مداوم تیوب‌ها وجود نخواهد داشت.

بررسی سیستمهای ROTH، MBT و Edgewise

به طور کلی باکال تیوب ارتودنسی دارای سیستم‌های مختلفی است که هر کی از آنها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی می‌باشند. سیستم MBT یکی از پیشرفته‌ترین مواردی است که در درمان ارتودنسی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم باکال تیوب‌های کوتاه، کم‌عرض، نیم‌صفحه‌ای و بسته بکار گرفته می‌شوند. هدف از طراحی این سیستم جلوگیری از تورم لثه‌ها، شکستن تیوب‌ها و بهبود قابلیت جابجایی دندان‌ها تعریف شده است.

این در حالی است که در سیستم ROTH از باکال تیوب ارتودنسی ضخیم و نسبتاً بزرگ استفاده می‌شود.مشخصاً چنین تیوب‌های قادرند نیروی بیشتری را وارد کنند و مناسب زمانی هستند که اصلاح ناهنجاری‌ها نیاز به اعمال فشار زیادی دارد.

باکال تیوب ارتودنسی

سومین روشی که برای درمان ارتودنسی مورداستفاده قرار می‌گیرد Edgewise است که از دو سیستم قبلی قدیمی‌تر بوده و از  تیوب‌های بیشتر و پهن‌تر بهره ‌می‌برد. این روش نیز مناسب برای زمانی است که اعمال فشار باید به میزان زیادی انجام شود تا اصلاح موقعیت دندان‌ها به خوبی صورت گیرد.

بدهی است که به‌کارگیری سیستم مناسب نیاز به توجه به فاکتورهایی مانند وضعیت قرارگیری دندان‌ها، سن بیمار، بودجه و مواردی از این قبل دارد. تشخیص این موردبحثی کاملاً تخصصی است که توسط ارتودنتیست‌ها انجام می‌شود.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که در سیستم‌های باکال تیوب به مانند براکت‌ها اندازه‌های 0.022 و 0.018 مطرح می‌شود که بیان‌کننده اندازه شکاف سیم ارتودنسی هستند.. از بین دو گزینه یادشده 0.022 بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد که دلیل آن امکان ایجاد حرکات گسترده است که درعین‌حال کنترل خوبی بر موقعیت دندان نیز ایجاد می‌کند.

باکال تیوب ارتودنسی

تهیه باکال تیوب ارتودنسی

برای خرید باکال تیوب ارتودنسی آیتم‌های مختلفی وجود دارد که باید مدنظر قرار داده شود. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد اندازه تیوب‌ها و سیستم‌هایی که برای آنها مطرح می‌باشد، تعیین‌کننده قیمت می‌باشند. از طرفی برای تهیه این محصول شرکت توسعه صنعت هلال آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می‌باشد. این مجموعه به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان گام‌های بلندی در تأمین محصولات دندانپزشکی برداشته است.

در حال حاضر محصولات متنوعی در زمینه دندانپزشکی وجود دارند که توسط شرکت توسعه صنعت هلال عرضه می‌شوند. برای مثال در بخش تیوب‌های ارتودنسی می‌توان به برندهای آریا، اوپال، امرالد و تیوب دندان 7 از همین شرکت اشاره کرد. گفتنی است که تمامی محصولات این مجموعه امکان خرید اینترنتی را دارند که موجب تسهیل این پروسه شده است.

اشتراک :

تولیدکننده تجهیزات ارتودنسی

توسعه صنعت هلال

شرکت دانش بنیان توسعه صنعت هلال با تکیه بر اراده قوی توانسته است بسیار از دستگاههای ارتودنسی شامل انواع براکتها ، باکال تیوب و بند ، الاستیک ها و موارد دیگر را در داخل ایران تولید نماید. رسیدن به توان حاصل تلاش مدیریت خلاق و کارشناسان پرتلاش مجموعه می باشد.

جدول محتوا

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.