بند فضا ساز یا Space Regainer

بند فضا ساز یک دستگاه ثابت یا متحرک است که می‌ تواند دندان دائمی جا به جا شده را به موقعیت مناسب خود در قوس دندان منتقل کند و دندان را در جای صحیح خود بگذارد.

Space Regainer شبیه به Space Maintainer است، اما دارای فنر است.

نگهدارنده فضا یا همان فضا ساز چیست؟

نگهدارنده فضا یک وسیله دهانی است که برای “حفظ” فضای باقی مانده از دندان شیری از دست رفته کودکان ساخته شده است. آنها معمولاً از فلز یا اکریلیک ساخته می شوند و دونوع دارند:

یا می توانند در دهان ثابت شوند یا قابل جابجایی باشند.

فضا ساز چه زمانی استفاده می شود؟

فضا ساز زمانی برای بازپس گیری فضا استفاده می‌ شود که اولین مولر در حال حاضر شروع به حرکت در فضا ی باقی مانده از مولر اولیه کرده است.

این بند ها دارای شماره ها ی متعددی هستند که با توجه به صلاحدید دندان پزشک شما، شماره مختص به دندانتان انتخاب می شود.

بازیابی فضا ممکن است با استفاده از یک نوار و حلقه با لوله های مولار کشویی و فنر ها ی سیم پیچ انجام شود.

روند درمان با تنش ثابت راه اندازی می شود و ممکن است برای حرکت پیش بینی به صورت مزیال با حرکتی دیستال متقابل از آن استفاده شود.

مولر دائمی این دستگاه ممکن است طوری طراحی شود که حرکات متناوب دندان را انجام دهد.

استفاده به موقع از این بند ها می تواند از درمان ارتودنسی پیشگیری کند.

وظیفه اصلی نگهدارنده فضا چیست؟

نگهدارنده های فضای دندانی وسایلی هستند که برای باز گذاشتن فضای کافی برای رشد دندان های دائمی پس از از دست دادن زودرس دندان های شیری استفاده می شوند. اگرچه ممکن است در ابتدا مشکل بزرگی به نظر نرسد، اما مراقبت نکردن از شکاف می تواند منجر به مشکلات گران قیمتی شود.پس بهتر است بعد از افتادن زودرس دندان های شیری از این فضاساز ها جهت جلوگیری از بهم ریختگی دندان ها، استفاده کرد.

طرز کار بند ها به این صورت است که به دور دندان های آسیاب قرار می گیرد و از مهاجرت دندان‌های آسیاب به جلو جلوگیری می‌کند و همچنین از مسدود کردن فضای دندان‌هایی که بعداً رشد می‌کنند نیز جلوگیری می‌کند. در هنگام از دست دادن زودرس دندان های شیری یا زمانی که دندان های پایین کمی شلوغ هستند استفاده می شود.

اگر یک نگهدارنده فضا بیفتد چه اتفاقی می افتد؟

آنها می توانند باند را شل کنند یا در بازوی سیم گیر کنند. اگر نگهدارنده فضا شل شود، خطر بلعیدن یا استنشاق جسم به ریه و خفگی وجود دارد.

فرآیند قرار دادن فضا نگهدار بدون درد است و پوشیدن آن باعث دردی نمی شود. در حالی که کودک شما به داشتن یک شی جدید در دهان عادت می کند، ممکن است زبان یا گونه های او کمی اذیت شود ولی به مرور زمان به آن عادت می کند.

آیاگذاشتن فضا نگهدار ضروری است؟

هر کودکی برای هر دندان شیری که می افتد نیازی به نگهدارنده فضا ندارد. نگهدارنده های فضایی معمولاً تنها زمانی مورد نیاز هستند که کودک دندانی را قبل از اینکه جایگزین دائمی آن ایجاد شود یا آماده رویش شود، از دست بدهد. این می تواند به دلیل پوسیدگی یا آسیب دندان رخ دهد، و گاهی اوقات به طور طبیعی نیز اتفاق می افتد.

چرا باید سن را در قرار دادن نگهدارنده فضا در نظر گرفت؟

قرار دادن فضا نگهدار در سن و زمان مناسب می تواند از نیاز کودک به ارتودنسی در آینده جلوگیری کند. پس از کشیدن دندان باید در اسرع وقت یک نگهدارنده فضای مناسب قرار داد زیرا در ماه های اول کشیدن دندان به تدریج این فاصله کاهش می یابد.

فضا ساز فوق توسط شرکت دانش بنیان توسعه صنعت هلال تهران از شماره 25 تا 42+ تولید شده و با بهترین کیفیت در اختیار دندانپزشکان محترم قرار می‌گیرد.

https://tshdental.com/product/%d9%81%d8%b6%d8%a7-%d8%b3%d8%a7%d8%b2/

اشتراک :

مطالب بیشتر

ديستال شو چيست؟

ديستال شو چيست؟ ديستال شو نگهدارنده براي جلوگيري از حركت مزيالي مولر هاي دائمي اول با از دست دادن زودرس

کوبایاشی

کوبایاشی چیست؟

کوبایاشی از وسايل مورد استفاده در ارتودنسي مي باشد و نوعي سیم قلاب کمکی است که پایان آن پیچ خورده

گیج

گیج چیست؟

گیج جهت تنظیم فرآیند دقیق نصب براکت روی دندان ها کاربرد دارد. این وسیله معمولا دو شاخه ای و از

سبد خرید

خريد بالاي 10 ميليون ارسال رايگان

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.